Wednesday, March 7, 2007

Centrum Deluxe

Som bekant är det flera ställen som kallar sig Deluxe i Malmö. Men min personliga favorit är ställen som heter något med "centrum". Det känns lika update som företag som avslutas med manufaktur eller depå.
Här är min tre favoritcentrum i stan:
1. Plastikkirurgicentrum
På ohotad förstaplats har vi Plastikkirurgicentrum på Fridhemstorget. Smaka på ordet. Och alla dess 21 bokstäver.
Detta ställe som verkligen andas retro söker dessutom en ny kirurg just nu. På deras hemsida går det att läsa följande: "Nu söker vi en plastikkirurg//Även Du med ringa erfarenhet är välkommen att söka. Du erbjuds då möjligheten att gå i lära hos en av våra erfarna plastikkirurger." Och just den där retrokänslan av att stället ser ut, både in och utvändigt, som en vårdcentral mitt i Skåne i slutet av 80-talet känns kanske inte så förtroendeingivande i sammanhanget. Om jag mot all förmodan skulle plastikoperera mig skulle jag definitivt föredra en något mer Matrix-inspirerad miljö.

2. Skinn-centrum
En av Malmös stoltheter. Jag gillar egentligen inte att avslöja mina shoppingfavoriter, men idag gör jag ett undantag. Sten som driver butiken på Davidhallsgatan är härligt skinntorr och jag önskar att han aldrig kommer gå i pension.

3. Denco Köttcentrum
Ligger på Kristianstadsgatan och här har jag faktiskt aldrig handlat. Men jag älskar både korv och namnet.

No comments: